Ревизори от Софийска митрополия, пратени от Св. синод, нахлуха в пернишкия Кладнишки манастир и подложиха на кръстосан разпит местния игумен отец Рафаил за откраднати икони, липсващи чинии и дарения, неокосена трева в манастирския двор… По същото време 30-ина души от едноименното пернишко село, събрани пред манастирските двери, призоваваха с викове Рафаил да си ходи, пише Струма.
Заради протестите и ревизорите дупнишко приемно семейство остана в събота да чака с часове започването на кръщенката, която бяха планирали същия ден.
Видимата причина за манастирския пуч срещу един от най-разкрепостените и високообразовани български монаси отец Рафаил Стефанов е твърдата му позиция да изчисти християнството от наслоените в него езически традиции и вярвания. Например на Тодоровден отецът наруши традицията на кладнишките баби в навечерието на празника да се събират в манастира само по женски. Тъй като трябвало да води служба, игуменът влязъл в храма, сюрпризирайки сериозно бабите, които от десетилетия спазвали тази странна и характерна само за Пернишко традиция.
В навечерието на Голяма Богородица пък игуменът в привичния му директен стил адресира във Фейсбук свой пост „до всички, които неизменно ще чуят станалата вече традиционна глупост „След службата по традиция на миряните бе раздаден курбан за здраве“. Постът звучеше така: „В християнството курбани /жертвоприношения/ няма. Господ Иисус Христос бе последната и финална жертва. Единствената форма на жертва, която църквата практикува, е безкръвната жертва – светата литургия. Принасянето на животни в „жертва за здраве“ е отвратителна, езическа и напълно несъвместима с християнството и цивилизования свят практика. Църквата не познава и „прерязване на хляб“, а нашумелите напоследък Киприянови молитви са суеверие, сравнимо със „свещената вода“ от Плиска. Също така свещичката не се пали „за здраве“, нито „за късмет“, и паленето не е цел на християнския храм! Като ме питат „откъде да си купят свещичка за здраве“ ми иде да им отговоря: „От аптеката. Нарича се супазиторий“.
Посещението на пернишките булки в църквата преди Тодоровден отецът пък коментира така: „Искаха да ме изгонят от храма тогава, защото според традицията им жените се събират около и в храма, играят хора и пият. Това аз го свързвам само с вакханалиите – религиозни празници, провеждани в древна Гърция, които са били посветени на Дионис“.
Обвинението на ревизорите, че Рафаил е откраднал 4 икони от манастира, отпадна още по време на проверката, когато игуменът ги извади, увити в чаршафи и одеяла – прибрал ги, за да не се повредят по време на реставрацията в обителта.
Според Рафаил всъщност точно реставрацията му изпратила проверяващите и протестиращите.
През 2012 г. Кладнишкият манастир пострада тежко от голямото Пернишко земетресение, почти се срутиха 2 от постройките в манастирския комплекс. Държавата отпусна 43 000 лв. за конструктивно укрепване на манастирския храм, който е паметник на културата, а Софийска митрополия сключи договор за ремонт с община Перник, в който обаче не се посочват критериите за избор на изпълнител.
Преди месец отец Рафаил настоя да има прозрачност в процедурата по избор на изпълнител, да се знае каква е фирмата, която ще поеме ремонта, и дали тя има опит от такава дейност, тъй като община Перник предлага укрепването да извърши консорциум, който досега се е занимавал единствено със саниране на панелни блокове. Рафаил посочи и причините, поради които иска такава прозрачност – през 2000 г. вследствие на укрепителни дейностти в църквата с тесла са изчукани 1/3 от стенописите и са покрити с ламперия, а оригиналният каменен под е залят с бетон и покрит с дюшеме.
„Заради това мое опасение, че може да се случи същото и при настоящия ремонт, започнаха и бедите ми – разбрах, че лидер на една партия в Перник ходил по къщите в Кладници с подписка и предлагал на хората да се подпишат, че трябва да напусна манастира, много малко от тях обаче се поддали”, разказа игуменът.
Като че ли най-непреодолими всъщност са различията на отец Рафаил със Св. синод, който доста често става обект на неговите нападки. Миналата година игуменът остро скочи срещу позицията на Св. синод да гоним бежанците и обяви, че „единствената позиция, която църквата може да има относно бежанците, е изразена в Евангелието, и тя е, че те са наши ближни и наш дълг е да бъдем солидарни с тях, да ги приемем и обичаме, независимо от етноса и религията им. „Това е и единствената „позиция“, която аз като християнин следвам и отстоявам. Всичко друго е от Лукавия“.
По-късно отец Рафаил публикува ироничен статус във Фейсбук, в който пита дали е православно Ян Бибиян да общува с дяволчето Фют и дали не е редно Българската православна църква да излезе със становище по въпроса.
Рафаил Стефанов дразни не по-малко синодалните старци и с решението си да не взема пари за кръщенки, венчавки и други църковни тайнства.Дори средствата за електричеството той събира от дарения.
Преди да завърши Богословския факултет на СУ, Рафаил Стефанов е работил в социалната сфера в столицата, като осветител в театрите и редактор на богословска литература. През 2008 г. е подстриган за монах и 2 г. по-късно отива на послушание в Кладнишкия манастир. В момента той е редовен докторант по църковно право в СУ./Ретро