Кеворк Кеворкян: Чудовището Трифон и нормалността

0
1816

Днес брутално невежи хора са представяни като знаменитости, а пък банални уличници са натиквани в ролята на мислители

Нито един друг народ не би постъпил така с Бокова

Телевизиите умират да показват българина като формен идиот. И затова нерядко ни представят истински бисери на невнятното говорене.

След смъртта на Трифон Иванов на­правиха репортаж от родното му село Горна Липница. И един от анкети­раните рече: „В живота си всичко постигна благода­рение на краката си и на голямата си глава“. Симпа­тичен човечец, но явно не знае как да се изрази.trifon_ivanov

Тази идиотска фраза трябваше да изглежда като апотеоза на един живот.

Тя не само е примитив­на, но и дълбоко обидна. Но вече отдавна не е ясно, какво според обикновения българин е обидно. Чове­чецът от Горна Липница не е виновен – хванат на улицата, той изръсва първото, което му идва наум. Няма време да осмисли живота на един успял българин – а и да има време, резултатът ще е все същият.

Трифон, Бог да го прос­ти, имал голяма глава – и затова успял! Човек да се чуди, как му идват наум на обикновения нашенец такива идиотщини.

Но не бива много да се чудим – от телевизията, разбира се, която прелива от пустословие и откровени дуращини.

И това е така от дълги години. „Риалити“ фор­матите, които са раят на фалшивостта, наложиха културата на крясъците, утвърдиха празнословието и словесната гаменщина.

Днес брутално невежи хора са представяни като знаменитости. А пък банални уличници са натиквани в ролята на мислители.Политиците ни усърдно се стараят да не изостават. Между тях поч­ти не останаха хора, които да притежават изящен или поне приемлив език. Мнозина не говорят, а цепят дърва. От подобни дървари всичко може да се очаква.

Военният министър Ненчев непрекъснато създава шедьоври. Още не е отговорил по какви критерии на НАТОе назначил за шеф на важна дирекция в Минис­терството на отбраната някаква дама с регис­трации – вече се говори за три – за проституция. Обаче продължава да създава словесна плява.

Сега пък казал – ци­тирам по твърдение на медии: „Без мир няма хляб, свобода и няма народовластие“?! Наро­довластие?! Дали гово­рейки за „народовластие“, Ненчев не се опитва да оправдае назначението на онази дама? Защото при истинското „народовластие“ не могат да бъдат пренебрегнати и интересите на проститутките. Поне според разбира­нията на министъра.

Какво ли би казал за това негово откритие онзи човечец от Горна Лип­ница? И как изобщо би обяснил необикновения кариерен възход на Нен­чев? Пак ли с голямата глава?

„Анкетираните“ често се използват по най-елементарния начин и в крайна сметка допълнително се примитивизират и дори оварваряват.

Друг случай, пак от тези дни. Александър Хайтов осветил и паметника на Иван Срацимир във Видин – и хайде, както се полага, анкета със зрителите. И каква?

Един от случайните минувачи казва: „На па­метника не му е мястото тук!“.

„Ами къде?“ – пита ре­портерката. Онзи пак: „Не му е мястото тук!“. Толко­ва. Друг пък видинчанин, очевидно неосъществен художествен критик, споделя:„Постаментът не отговаря на интериора“?!Трифон-Иванов

По този начин, с пасив­ността си репортерът без никаква милост му слага етикета „идиот“. Това нищо не му коства.

Защо са ни обаче подоб­ни „допитвания“ – а повечето винаги са такива? Те нямат никакъв шанс да ни приближат към народния манталитет. Те са част от телевизионната халтура, стока от телевизионното Илиянци. Отгоре на всичко в немалко случаи въпросните „допитвания“ се отнасят до не толкова важни проблеми, водят ни в периферията на живота.

А публиката, колкото и да е развратена от примитивизма, който я залива от екрана, все още може да бъде извисена – а не само използвана набързо.

Нормалните гласове обаче трябва да бъдат обгрижвани.

Има от време на време и удивителни попадения. Веднъж чух от екрана нещо наистина поразително. Вървеше поредният новинарски обект безкрайната епопея на циганските набези в някакво село. Крадат и обират така, както и кърджалиите не са го правили по турско време – и нищо не е в състояние да ги спре.

Някаква женица разказваше, че й откраднали дървената врата, вместо да отидат до гората и да си съберат дърва за огрев. Горката, тя не разбираше, че на тия скотове им трябва чуждото – а вратата е символ на нахлуването, на поругаването на чуждия дом. А след като отмъкнали вратата, башибозуците прибрали и всичко останало от къщата на клетницата – включително и лъжицата, с която се храни.

b9a8f72aabc3596701152d4d0b4e38cc„И сега крадецът яде с моята лъжица!“, проплака тя.

Запомних тази реплика, защото тя е върховната метафора на Празното ни Време. Писах в една от дописките си, че тя изразява всичко, а открива и нови хоризонти в представата изобщо за поругаването. Проблемът на женицата не е в отвращението, че някой е използвал лъжицата й, докато е опустошавал дома й.

По-едра е тази метафора – все някой му използва лъжицата на българина, а най-вече властта.

Обаче най-странното в тази история е, че женицата се надяваше лъжицата й все пак да бъде намерена – понеже българският ни гняв винаги е съпровождан и от една идиотска мечтателност.

* * *

Той нямаше шумната слава на някои от своите съотборници. Не беше световна звезда като Стоичков – който отгоре на всичко си е един вербален анархист и винаги е в очите на медиите.

Не беше божеството на Щутгарт, в каквото за известно време се превърна Балъков – разкошния му бенефис през 2003 година, когато прекрати кариерата си, беше нещо нетипично за въздържаните немски нрави.

Не стана кмет като Лечков – колкото да си навле­че неприятности, главно заради политическите мелета, неизбежни край подобен пост. Не стана важен футболен чиновник, шеф на федерация – като Боби Михайлов, което ав­томатично те повлича към подмолите на мръсните футболни игри. И пр., и пр.

И може би тъкмо заради това смъртта на Трифон предизвика такава непод­правена скръб и вълна от симпатии в медиите.

Имаше, разбира се, и преувеличения, по които ние също лесно хлътваме. Например Трифон сигурно искрено би се смял, ако беше чул, че го наричат „гигант“. А направо би се потресъл от въпроса на един репортер: „Какъв за­вет ни остави Трифон?“.

Завет?

Вече не можем дори да изпратим с приличие един човек, мярката все ни изневерява.

И сме много щедри само когато някой ни напусне. „Чудовището“, както го наричаха французите, не би повярвало, че така ще бъде изпратено. Общата ни любов пръква и се разпределя по някакъв .странен начин, така е било винаги.

Но като се замисля, из­глежда, нормалността на един човек привлича като нищо друго симпатиите на околните.

Още повече че нор­малните хора остават все по-малко – особено сред тъй наречените „елити“. За политиката да не го­ворим – тя е окончателно опозорена, увредена е дори самата представа за нея.

Нито един друг народ не би постъпил така с Бокова

Чудех се, какво са намислили нашите хитреци, та толкова бавят номинацията на Бокова за шеф на ООН. Ясно беше, че тя не е съвсем по вкуса на кабинета – главно заради сложните отношения в бъркоча, който трябва да минава за коалиция.

После се сетих. Бавеха, търкаляха номинацията, защото знаеха, че пак сами ще я провалим. Пак ще надделее онази прокоба, заради която – и ние като Кийтс – бихме мог­ли да признаем с горчивина, че Бъл­гария е една малка страна, пълна със завист.

Някой трябва да проследи какво се случи с тази наша черта през годи­ните на Прехода, когато дребни хора – газени фенери, както ги наричам – искаха да минават за морски фарове.

Не защитавам Бокова – а опла­квам участта ни.

Хора, които с десетилетия са яли белия хляб, подхвърлен им от БКП, сега говорят срещу баща й, който беше член на Секретариата на ЦК на БКП и за известно време водеща фигура в областта на медии­те. Главните доноси срещу нея идват от хора, чиито бащи усърдно са търка­ли коридорите на комунистическата власт.

Дърлят се срещу нея и хора, които нищичко не знаят за функциите на ЮНЕСКО – те си мислят, че това е нещо като нашия Съюз на читалища­та. Както и да е.

Все пак имаме и едно утешение.

И това е възхи­тителния начин, по който някои наши властници се ориентират в дебрите на народопсихологията ни. Смятаме ги за недотам про­ницателни – но изглежда, бъркаме, поне в някои отношения. Или просто и те са водени от същото чувство на изпе­пеляваща завист и знаят какви ще са последиците от нея.Ирина Бокова

Нито един друг народ или общност не би постъпила по този начин със своята кандидатура. Нашите гологановци обаче са друго.

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук