След като ме уволниха от Народния театър, бях готова да работя и като чистачка
– Госпожо Гиндева, завърнахте се в Народния Театър след 23-годишно отсъствие. Тежко ли изживяхте периода, в който бяхте извън трупата?
– „Завръщане“ е силно казано, тъй като не съм част от трупата на Народния театър, а съм на гастрол там. През периода, който визирате, работих в други театри – в Шуменския, Търновския, в „Сълза и смях“ и в някои частни формации. С децата в колежа също правим роли, така че не съм се отдалечавала от сцената. Самият Народен театър не ми е липсвал, аз не страдам от тази йерархичност. Ако ми е било мъчно за нещо, то това са колегите ми, с които сме правили значими произведения. Навремето, когато ме поканиха в Народния, аз не исках да ходя там, а във Военния театър. Тогава тяхната трупа беше много силна. Режисьори бяха Асен Шопов и Леон Даниел, играеха Наум Шопов, Любомир Димитров и Емилия Радева. Когато казах на тогавашния шеф на Народния Андрей Гуляшки, че съм си подала молба за работа във Военния театър, той ми извади една дебела папка с имена на хора, молещи се да ги назначат в първата ни трупа. Но аз бях непреклонна. Не че бяха слаби актьорите в Народния, просто не ми харесваше стилът там.
Военният театър правеше по-модерни постановки. Когато кандидатствах, бях по разпределение. Знаете, че през социализма артистите задължително ги пращаха 3 години да играят в провинцията. Само Младежкият и Народният театър можеха да взимат актьори от разпределение. Гуляшки не се възползва от този статут, а се обажда директно на шефа на Военния театър. Казва му да изхвърли молбата на Виолета Гиндева, защото ме взима при него. Така отказаха да ме приемат във Военния и отидох в Народния, без да съм мечтала за това.
– Има ли огорчение у вас за начина, по който напуснахте Народния театър, и боли ли ви, че гилдията не се възпротиви на уволнението?
– И до ден днешен нямам представа защо ме уволниха. Нищо не ми казаха, просто ми пуснаха заповедта. Разбирам, че всичко това се случи в разгара на демократичните процеси, но за да те махнат от работа, би трябвало или да си закъснял, или да не си знаеш текста, да идваш пиян в театъра, да са ти празни салоните… А при мен беше точно обратното. На моите спектакли беше пълна 70% от залата, докато останалите салони бяха празни. Колкото до гилдията, тя по това време беше в шок, защото се смениха управляващите и колегите се чудеха къде да се закачат. Съюзът на артистите, който би трябвало да ни защитава, не направи нищо и за други актьори, които бяха изгонени или пенсионирани. Аз затова напуснах организацията и не съм неин член.
– Как се справихте в тази ситуация?
– Физическото оцеляване на семейството беше много трудно, защото си отглеждах сама двете деца, майка ми беше болна и всички разчитаха на мен. Но трябваше да се справя със ситуацията и го направих. Между другото, когато ме уволниха, отидох да се регистрирам на трудовата борсата. Оказа се, че някой се е обадил да не ме регистрират, тоест да не получавам дори помощи за безработни.
Започнах да търся всякаква работа, бях готова и чистачка да бъда. Спомням си, че като казах това на един бизнесмен, той изкрещя: „Ама как ще назнача Виолета Гиндева за чистачка? Ще ме разпънат на кръст“. Успокоих го, че ще си сложа една кърпа на главата, за да не ме разпознават, и ще идвам в 6 сутринта.
Този период беше много труден за семейството ми.
– Отново предстои конкурс за шеф на Народния театър. Защо вече година не може да се избере ръководител на трупата?
– След като ме освободиха от трупата, не се интересувах от развитието на Народния театър. Не ме вълнуваше какви представления са правени, не съм ходила да гледам постановки, така че не мога да давам препоръки. Не съм наясно с детайлите. Но определено не е проста работа да се ръководи този театър. Освен това, откакто изпълняващ длъжността директор е Милица Трайкова, финансовите показатели на Народния станаха много добри. Тя качи и заплатите на щатния състав. Това не всеки може да го постигне. Колко театри в България имат добри финансови показатели? Така че сега всеки, който седне на стола на Милица Трайкова, ще бъде сравняван с нея. Новият директор трябва да е сериозен човек, който да надгради, а не да срине направеното.
– През 1971 г. напускате Народния театър, защото ви карат да направите аборт. Каква е историята?
– Възложиха ни да изиграем постановката „Почивка в Арко Ирис“. На деветата репетиция разбрах, че съм бременна. Сметнах за коректно да предупредя режисьора. Попитах го кога трябва да излезе пиесата. Той ми отговори, че преди конгреса на БКП, който бил плануван за след 6 месеца. Казах му, че няма как да пея и танцувам с корем, и затова му предложих да сложи още един човек на ролята, пък като родя, ще се върна. Тогава настана трета световна война. Даже Любо Киселички пусна един виц, че отлагат конгреса, докато не родя. Директорът на театъра ме викна и ми каза, че трябва да абортирам, за да играя. Бях много възмутена и веднага напуснах трупата. Отидох в театър „София“.
– Наистина ли сте била влюбена в Стефан Данаилов?
– Не бих казала, че чувствата са били любовни, по-скоро приятелски. Не само със Стефан, но и с цялата група от „Черните ангели“ останахме в прекрасни отношения! С Данаилов се видяхме миналата седмица, поговорихме си. Радвам се, че пое клас в НАТФИЗ, защото имаше колебания. Мисля, че това е добре за него.
– Отказвате да играете в един от знаковите филми за социализма – „На всеки километър“. Репресираха ли ви заради това?
– Извадиха ме 5 години от разпределение на различните филми в киноцентъра. С това филмовата ми кариера приключи. Иначе отказах да играя във филма, защото току-що бях родила дъщеря си, а трябваше да снимам в Германия. Освен това не бях във възторг от самия филм. Сюжетът не ми звучеше сериозен, изглеждаше ми детско-юношески. Моята роля изигра Мая Драгоманска.
– Имате два развода. Изживяхте ли голямата си любов?
– Вижте, аз не съм от хората, които се връщат назад и си правят равносметки. Не съм се замисляла по темата и затова ми е трудно да ви отговоря. Вълнувам се от настоящето и от това, което ми предстои. Иначе смятам, че любовта е чувство, което те вдига две педи над земята и ти можеш да се движиш по въздуха.
– Сега имате ли мъж до себе си?
– Имам много мъже около себе си, включително синът ми. Обградена съм от много любов, нямам такава празнота.
– Преди време бяха пребили сина ви. Разбрахте ли мотива?
– Синът ми беше пребит в градинката пред дома ни, след което го бяха хвърлили в езерото. Полицията така и не можа да хване извършителите и не разбрахме причината за побоя.
– Вярно ли е, че след инцидента се обръщате към учението на Петър Дънов?
– Обръщането ми към Дънов няма нищо общо с побоя. Имаше един период, в който помагах на дъновистите за техните концерти. Обикаляхме България и създадох много приятелства сред тях. Това са чисти хора, рядко срещани в днешно време. Тази чистота се определя от философията им за живота. В основата на дъновизма е любовта към хората. Учението ме промени в смисъл, че ме спаси от озлоблението и противопоставянето в началото на прехода.
– А при Ванга ходили ли сте?
– С актьора Досьо Досев решихме да отидем при Ванга, но тя не ни прие. Беше 6 часът сутринта. Имаше и други чакащи – те също не влязоха. Всички надничахме през прозореца и тя викаше: „Какво искате, тука има болни хора?“.
– Казват, че сте сред любимките на Тодор Живков. Той помагал ли ви е с нещо?
– Не знам откъде ми се носи тази слава, защото ако бях негова любимка, нямаше до днешен да живея в панелен апартамент и да карам лада. Любимците на Живков се движеха с мерцедеси, любимките получиха мезонети в различни комплекси, но няма да им казвам имената, защото никога не съм се занимавала с клюки, няма да го правя и сега. Може би този слух тръгна от времето, в което бях репортер екипа на радио „Експрес“. Тогава ми възложиха задача да направя интервю с Живков – първото, след като излезе от затвора. Тогава той избягваше медийните изяви, но Аня Пенчева го убеди да говори пред мен. Когато отидох при него, той вече беше болен, изморяваше се. Трябваше няколко дни да записваме. Няма да забравя каква паника обзе някои хора извън журналистическата гилдия, когато стана ясно, че ще бъде излъчено интервю с Живков. Нямах представа, че толкова много хора се страхуват от него. А аз бях спокойна.
– И накрая, в каква посока се развиват сега театърът и киното?
– В момента има известна комерсиализация на театъра. От една страна, това е добре, но ако тя вземе връх, същностните произведения на театралното изкуство започват да изпадат от афишите. Тоест трябва да има баланс. Сега няма такъв. При киното проблемите са други. В почти всички европейски страни то е добре субсидирано от държавния бюджет. У нас помощта е твърде скромна, което пречи на създаването филми. Виждате, че една Румъния печели награди на фестивала в Кан. В България киното върви малко на куц крак. Нямаме съзнание за ролята на изкуството в живота ни.